Bruno Barat (*) over ontwikkelingen in het Ballet

Wat een charmante spreker en danser!

balet 1a

In trainingsbroek liet Bruno (59 jaar) ons aan de barre de basishoudingen en functionaliteiten zien, die hij daarna toepaste in de vrije ruimte.
Op theatrale wijze maakte hij ons vervolgens duidelijk hoe de ballethoudingen in een aantal landen verschilden van elkaar. De kleine Franse houdingen, de jazzy invloed in Amerikaans ballet, etc. Bruno zelf was gecharmeerd van de Russische ziel, die zich uit in grootse gebaren en fiere houdingen als een weerspiegeling van de trots van de Rus op zijn land.
Na de pauze verscheen Bruno in een lange zwarte rok, karakteristiek voor balletuitvoeringen van Hans van Manen. Op een prachtige manier liet Bruno ons de lange passen en statige houding zien waarmee Hans van Manen zo beroemd is geworden. Ook brak hij een lans voor het experiment in het ballet, ook al ziet dat er soms “verschrikkelijk” uit. Het is belangrijk voor de introductie van nieuwe houdingen/technieken in het ballet, dat volgens hem toch vooral oogstrelend moet blijven. Op muziek van Satie liet hij zien dat ook modern, minimalistisch ballet interessant kan zijn.

 balet 2b

Na een snelle verkleedpartij verscheen Bruno in het wit. Hij liet een ontroerende vertolking zien van de stervende zwaan op muziek van Saint-Saëns.
Dat de toeschouwers van de voordracht van Bruno hadden genoten, bleek uit de vele vragen aan het eind en de bedankjes na afloop.

 

Presidium tafel Kunst & Cultuur

 

(*) galeriehouder en kunsthistoricus in Hattem en ex-balletdanser bij het Nationaal Ballet.

Krijnie Ederveen; Schilderijen.

Aanleiding tot de serie van 10 kleine schilderijen is het gedachtegoed van Dr. Henk Vreekamp, zoals dat o.a. naar voren komt in zijn boek ‘De tovenaar en de dominee’ uit 2010. Dit boek gaat over de relatie tussen God en de mens.

‘De verschijning van God is een mysterie’, aldus de schrijver.’ Uitgerekend dit mysterie loopt voortdurend gevaar bekneld te raken tussen mythische verhalen aan de ene kant en mystieke ervaringen aan de andere kant’.

De gedachten die de schilder hierover op doek heeft gezet gaan over heidendom en christelijk geloof in de praktijk, buiten en binnen de kerk; vroeger en nu

‘Alle vragen komen uiteindelijk samen in de ernst van de verwachting van het komen van God op de nieuwe aarde onder een nieuwe hemel’, aldus Vreekamp.

Voordat Krijnie begon met schilderen in acryl, had zij al enige ervaring opgedaan met fotografie. Beelden verbinden aan een gegeven bestaande tekst, is voor haar een uitdaging. Dit is gerealiseerd in het werk getiteld: ‘Scherpstellen op het Kruis’. Veelal wordt haar keuze bepaald door de plaatselijke cultuur. Zo is de rustdag voor haar ‘een paleis in de tijd’, waar men op adem kan komen in deze jachtige maatschappij. De Bijbel is haar inspiratie.

De zoektocht wordt mede beïnvloed door het luisteren naar muziek.

Haar werk heeft een sterk symbolisch karakter, waarbij enige toelichting niet mag ontbreken.

Expositie in Juli en augustus 2018 in de Bronkerk te Ugchelen.

Krijnie Ederveen exposeert sinds jaren, voornamelijk in kerken en conferentiecentra. Haar onderwerpen zijn o.a. de Sabbat, Vrouwen in de Bijbel, Mannen in de Bijbel, Inkeer.

Krijnie Ederveen 1 

     Krijnie Ederveen Korte Enkweg 13 8162 VJ Epe

     Email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

 

 

 

Krijnie Ederveen 2

 

In hetzelfde schuitje.\Goden en mensen Waar naartoe en met een doel?

Goden en mensen varen over de oceaan der eeuwigheid, zittend in hetzelfde schuitje. ‘We zullen je overzetten met bagage en al. En als je wilt, brengen we je ook weer terug’. Nergens ben ik meer, wanneer ik overal ben’; een verzuchting; eigentijds...

Nu is pas mystiek mogelijk... Een ontmoeting tussen God en de ziel; een eenwording. Echter: aan de buitenkant kun je niet zien, dat het God is. Edda/ Heliand-gedicht.

Op het zeil staan Runentekens gegrift [Noord- Europees heidendom].

De kroon staat symbool voor koninklijk leiderschap, terwijl de hooivork -hier als peddel gebruikt- de werkende mens voorstelt. Hij mag zich door de Liefde laten dragen; ook wanneer de golven windstilte aangeven.

Het kruis –symbool van het offer van Jezus- vaart mee; de vorm is herkenbaar aan mast en dwarsbalk.

Op 1 maart 2019 vergaderde het Bestuur en meldt u het volgende:
- in haar nieuwe samenstelling is het bestuur gestart met een eerste aanzet “revitaliseren van de NES”
  met als doel de continuïteit van de vereniging op de wat langere termijn
- de Tiemeborrel is op vrijdag 15 maart a.s.
- het eerstkomend tafelvoorzittersoverleg is op 22 maart 2019
- het voorjaarsbuffet is op vrijdag 22 maart 2019 (italiaans !!)
- de eerstkomende bestuursvergadering is op 5 april 2019

 

En verder, na afloop Algemene Vergadering dd. 14 februari 2019:
- het bestuur gaat het huidige huurcontract op enkele punten bespreekbaar maken bij verhuurder (Kulturhus Epe)
- reserve-lid kascommissie 2019 wordt Jan Vervoort
- de begroting 2019 van het bestuur is goedgekeurd
- de contributie vanaf 1-1-2020 is vastgesteld op € 65,00 per lid per jaar
- het Huishoudelijk Reglement is aangevuld met twee toevoegingen
- Nico Buis is benoemd als zesde lid van het bestuur
- het bestuur is gevraagd in 2019 mogelijke beschikbaarstelling van de ledenlijst achter de log-in te toetsen
  aan de nieuwe privacywet (AVG)

Vrijdag 8 februari 2019 was de Ds. Prinszaal helemaal vol voor het extra concert dat het duo Walton / van Duinen gaf over de Argentijnse Tango.


De indeling van de zaal hadden we eens aangepast en de stoelen waren in een grote boog om de open haard van de Ds. Prinszaal geplaatst. Hetgeen voor dit concert een zeer positieve uitwerking had, want iedereen had door deze opstelling goed zicht op de beide artiesten en de aankleding van de zaal was weer voortreffelijk verzorgd.


We hadden erg veel reacties gehad van NES-leden, dat deze jongens een beetje “ondergesneeuwd” waren tijdens het 3e lustrum en dat was voor het bestuur een goede reden om dit te compenseren door dit extra concert. Alle stoelen waren bezet en de sfeer was zeer goed en er werd doodstil geluisterd naar de prachtige Argentijnse tango-muziek en ook voor het educatieve deel was er plaats en werden beide instrumenten op een zeer duidelijke manier uitgelegd, wat door de aanwezigen zeer werd gewaardeerd.


Het repertoire was zeer gevarieerd en buiten de klassiekers waren er ook eigen composities te horen. Al met al een zeer boeiend en leerzaam concert. Dat de aanwezigen het waardeerden bleek wel uit het feit dat er om meerdere toegiften werd gevraagd.


Iedereen ging dan ook met een “smile” in het gezicht naar huis en daar doe je het als bestuur toch voor. Weer een NES-waardig concert voor onze leden en belangstellenden.

Bij NES in BEELD zijn nog enkele visuele impressies van deze geslaagde avond "Argentijnse Tango" terug te vinden.


Het bestuur van de Tafel Muziek.

Top