Bruno Barat (*) over ontwikkelingen in het Ballet

Wat een charmante spreker en danser!

balet 1a

In trainingsbroek liet Bruno (59 jaar) ons aan de barre de basishoudingen en functionaliteiten zien, die hij daarna toepaste in de vrije ruimte.
Op theatrale wijze maakte hij ons vervolgens duidelijk hoe de ballethoudingen in een aantal landen verschilden van elkaar. De kleine Franse houdingen, de jazzy invloed in Amerikaans ballet, etc. Bruno zelf was gecharmeerd van de Russische ziel, die zich uit in grootse gebaren en fiere houdingen als een weerspiegeling van de trots van de Rus op zijn land.
Na de pauze verscheen Bruno in een lange zwarte rok, karakteristiek voor balletuitvoeringen van Hans van Manen. Op een prachtige manier liet Bruno ons de lange passen en statige houding zien waarmee Hans van Manen zo beroemd is geworden. Ook brak hij een lans voor het experiment in het ballet, ook al ziet dat er soms “verschrikkelijk” uit. Het is belangrijk voor de introductie van nieuwe houdingen/technieken in het ballet, dat volgens hem toch vooral oogstrelend moet blijven. Op muziek van Satie liet hij zien dat ook modern, minimalistisch ballet interessant kan zijn.

 balet 2b

Na een snelle verkleedpartij verscheen Bruno in het wit. Hij liet een ontroerende vertolking zien van de stervende zwaan op muziek van Saint-Saëns.
Dat de toeschouwers van de voordracht van Bruno hadden genoten, bleek uit de vele vragen aan het eind en de bedankjes na afloop.

 

Presidium tafel Kunst & Cultuur

 

(*) galeriehouder en kunsthistoricus in Hattem en ex-balletdanser bij het Nationaal Ballet.

Top