Vandaag, maandag 15 april, hield de Tafel Biljart voor de 8e keer
het eigen toernooi in Dorpszicht in Oene. 20 leden waren afgereisd om
figuurlijk met elkaar de degens te kruisen op de 4 biljarttafels.
Op sportieve wijze werden, onder de ervaren leiding van Cezi Visser, de
wedstrijden gespeeld. Zoals altijd leverden de onverwachte hoogte- en
dieptepunten volop gespreksstof.
Ook de goed verzorgde lunch bood alle gelegenheid eigen en andermans
prestaties van commentaar te voorzien.
Een aantal niet-spelende NES-leden, Tafellid of niet, kwam een kijkje
nemen. 
Bij de afsluitende NES-borrel werden de prijzen per poule uitgereikt:
Henk Batterink, Otto Kouer en Hans van Opstal waren de besten bij het
Libre; Jan Flierman won het Driebanden.
Volgend jaar hopen we weer een mooi toernooi te opganiseren. 

oene2019 202a

 

 

 

 

Meer foto's zijn te zien op

NES in Beeld;klik hier.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Met excuses moet gemeld worden, dat bij het drukken van het Bulletin 86, dat u één dezer dagen ontvangt, pagina 3 tot tweemaal toe is gedrukt en abusievelijk pagina 5 niet gedrukt bleek. De drukker heeft het opgelost door op een extra inlegvel pagina 5 te drukken, maar u komt daarna helaas opnieuw een pagina 3 tegen. Waar gewerkt wordt, kunnen fouten gemaakt worden, maar het blijft storend voor uw leesplezier. Jammer !!!

Op 5 april 2019 vergaderde het Bestuur en meldt u het volgende:
- vast agendapunt “revitaliseren van de NES” is uitvoerig besproken
- lidmaatschap CNS (Contactraad Nederlandse Sociëteiten) wordt op de huidige wijze gecontinueerd
- deze maand is er de Koningsborrel op zaterdag 27 april 2019
- de eerstkomende bestuursvergadering is op 10 mei 2019
- de Tiemeborrel is er weer op vrijdag 17 mei 2019
- het eerstkomend tafelvoorzittersoverleg is op 28 juni 2019
- de zomer BBQ staat gepland op vrijdag 26 juli 2019

 

 

Bruno Barat (*) over ontwikkelingen in het Ballet

Wat een charmante spreker en danser!

balet 1a

In trainingsbroek liet Bruno (59 jaar) ons aan de barre de basishoudingen en functionaliteiten zien, die hij daarna toepaste in de vrije ruimte.
Op theatrale wijze maakte hij ons vervolgens duidelijk hoe de ballethoudingen in een aantal landen verschilden van elkaar. De kleine Franse houdingen, de jazzy invloed in Amerikaans ballet, etc. Bruno zelf was gecharmeerd van de Russische ziel, die zich uit in grootse gebaren en fiere houdingen als een weerspiegeling van de trots van de Rus op zijn land.
Na de pauze verscheen Bruno in een lange zwarte rok, karakteristiek voor balletuitvoeringen van Hans van Manen. Op een prachtige manier liet Bruno ons de lange passen en statige houding zien waarmee Hans van Manen zo beroemd is geworden. Ook brak hij een lans voor het experiment in het ballet, ook al ziet dat er soms “verschrikkelijk” uit. Het is belangrijk voor de introductie van nieuwe houdingen/technieken in het ballet, dat volgens hem toch vooral oogstrelend moet blijven. Op muziek van Satie liet hij zien dat ook modern, minimalistisch ballet interessant kan zijn.

 balet 2b

Na een snelle verkleedpartij verscheen Bruno in het wit. Hij liet een ontroerende vertolking zien van de stervende zwaan op muziek van Saint-Saëns.
Dat de toeschouwers van de voordracht van Bruno hadden genoten, bleek uit de vele vragen aan het eind en de bedankjes na afloop.

 

Presidium tafel Kunst & Cultuur

 

(*) galeriehouder en kunsthistoricus in Hattem en ex-balletdanser bij het Nationaal Ballet.

Top