Op 5 oktober 2018 vergaderde het Bestuur en meldt u het volgende:                       

- er is een dringende behoefte aan nieuwe (jongere) vrijwilligers !!
- bij onvoldoende belangstelling zal het damesdiner worden uitgesteld
- Gerrit Horst zal toetreden tot het presidium Tafel Bridge ter vervanging van Tom Verbeek
- Adri Vreugdenhil en Egbert Vrieling zullen toetreden tot het presidium Tafel Historie
  ter vervanging van Henk Posthouwer en Ben Jonker
- de Tiemeborrel is op vrijdag 19 oktober a.s.
- de eerstkomende bestuursvergadering is op 2 november 2018
- het derde lustrum wordt gevierd op zaterdag 3 november 2018 in de
  Grote Kerk van Epe, de inschrijving verloopt naar wens
- de nieuwe/(kandidaat)-ledenborrel vindt plaats op 9 november 2018
- het eerstkomend tafelvoorzittersoverleg is op 20 december 2018

Vrijdagmiddag 5 oktober konden de leden van de tafel Economie kennis maken met de directievoorzitter van de Rabobank Noord Veluwe, de heer Gerard Kok.
Hij gaf een toelichting op de miljoenen nota 2019 aan een grote groep aanwezigen.
Met verve nam hij ons mee en spitste het toe op:
Wat betekent het voor ons als dorp en dorpsbewoners?
Wat betekent het voor ons als Nederlanders?
Groeit ons besteedbaar inkomen en is dat bij iedereen het geval?
Klimaat en de doelstelling en heet van de naald het nieuws van die morgen.
" Unilever komt niet naar Rotterdam en wat nu."
Ook vertelde hij over de veranderingen in de bancaire wereld in de komende jaren.
Verder sloot zijn betoog aan op de lezing van Paul Postma door in te gaan op de macht van de grote verzamelaars van data, zoals Google , Apple, Amazon en Alibaba.
Zij kunnen ook machtige banken worden in de komende jaren.

Na afloop was er de bekende borrel met uitstekende hapjes voor de enthousiaste groep toehoorders.

Donderdagmiddag 4 oktober 2018, hield de Tafel Reizen en Natuur een paddenstoelen wandeling in het Ambstbos te Heerde. Met een klein maar fijn gezelschap vertrokken we vanaf het VVV kantoor in Epe. Daar de wandeling eerst op Majuba zou plaatsvinden, bood Yvonne Beumer aan daar te posten om deelnemers die na maandag niet meer op de mail hadden gekeken op te vangen. Met dank aan Rein van Dam om opnieuw een uitnodiging te maken voor de Nes – leden, is de wandelplek dinsdag 2 oktober dus veranderd van Epe naar Heerde.

Excursie1klein 

Door de droogte zijn er niet zoveel paddenstoelen vandaar het zoeken naar een vruchtbare plek. Maar onder de Beukenbomen in het Ambstbos hebben we tussen de bladeren nog de nodige exemplaren gevonden. De kenners zien er meer dan de niet – kenners. Langs het paadje bij de sprengen stonden grote vliegenzwammen, die maken het zoeken compleet. Het waren prachtige exemplaren. Op een stukje hout zaten kleine kommetjes, paddenstoeltjes
zonder steel. Meerdere sporen lagen als diamantjes los in de kommetjes. Een juweeltje om te zien, ze glinsterden zelfs.

Op de foto’s in NES in Beeld, kunt u een aantal mooie opnames zien met de naam erbij.

Veel kijkplezier, namens de Tafel Reizen en Natuur: Yvonne Beumer en Marianne Snoek.

 

LET OP: Donderdag 18 oktober lezing over paddestoelen!

Klik hier voor de uitnodiging.

 

Marketing als verleider. Of waarom marketeers meer over uw koopgedrag weten dan u zelf.

De Tafel Economie had voor deze avond onze dorpsgenoot Paul Postma gevraagd een verhaal te houden over zijn vakgebied, neuromarketing.
Na een loopbaan bij Wehkamp, waar hij o.a. betrokken was bij de ontwikkeling van de legendarische Jimmy, bij wie je dag en nacht je telefonische bestelling kwijt kon, begon hij eind jaren tachtig voor zichzelf als consultant.
Inmiddels is die activiteit uitgegroeid tot een landelijk opererend adviesbureau met klanten in de profit- en non-profitsector, geeft hij les aan studenten en schrijft hij. Zijn meest recente boek is De Anatomie van de Verleiding waarin hij het thema van onze avond heeft uitgewerkt.

Met het begrip Neuromarketing brengt hij twee zaken bij elkaar: het menselijk brein, meer in het bijzonder de anatomie ervan, en de marketing, meer in het bijzonder het benutten van grote hoeveelheden gegevens, de bekende/beruchte Big Data.
Aan de hand van aansprekende voorbeelden voerde Paul ons langs de evolutionaire ontwikkeling van de menselijke hersenen naar de verschillende tactieken die bedrijven toepassen om ons gedrag te beïnvloeden.

Voortbouwend op het werk van Piet Vroon, een spraakmakend psycholoog met boeken als De tranen van de Krokodil, stond hij stil bij zaken als intuïtie, de eerste indruk, onderbuikgevoelens, black box, ervaring, feiten, verslaving. Intrigerend en tegelijk verontrustend was daarbij dat wij als mensen onderling ook die tactieken hanteren om iets voor elkaar te krijgen of juist niet, variërend van het wel of niet opzeggen van een abonnement tot de keuze van een levenspartner.

Blijkbaar is de mens in staat om iets wat hij rationeel niet zou moeten willen maar (onbewust) begeert, aan zichzelf, via een interne argumentatie binnen zijn brein, te verkopen; sterker nog hij is daartoe niet alleen in staat, het overkomt hem gewoon.

Voor een ademloos toeluisterend en geïnteresseerd publiek was het een boeiende avond.
Hans Tromp bedankte de spreker en overhandigde hem een fles wijn waarvan hij eigenlijk niet kon beargumenteren dat hij goed was, een kwestie van neuromarketing.
De nazit met de spreker verliep geanimeerd.

 

Top