Doelstelling Tafel Economie


Economie is de wetenschap die zich bezig houdt met het bestuderen van de mens in zijn streven naar welvaart in hun oorzakelijk verband. Dagelijks zijn wij betrokken bij tal van economische processen, omdat in bijna al onze handelingen een economisch aspect aanwezig is. Men onderscheidt theoretische en praktische economie. Wij zullen ons met dit laatste bezig gaan houden.
Aan de orde kunnen komen: lokale, nationale en internationale aspecten van de economische vraagstukken, alsmede ontwikkelingen op de financiële beurzen. Inleidingen van gastsprekers, discussies en bedrijfsbezoeken behoren tot de belangrijkste activiteiten van de Tafel Economie.
Bijeenkomsten van de Tafel Economie vinden in de regel plaats op de donderdagavond aanvang 20:00 uur, inloop: 19.30 uur
Daarnaast worden bedrijfsbezoeken afgelegd, om bedrijven in onze regio beter te leren kennen.

 

Samenstelling Presidium Tafel Economie.
Hans Tromp (vz), tel. 038-3759532, Riet Alderkamp, Jan Ooms en Rien van der Stege. Het mailadres van de Tafel is Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

  

Verslag van de bijeenkomsten Tafel Economie vanaf september 2018:


Marketing als verleider. Of waarom marketeers meer over uw koopgedrag weten dan u zelf.

De Tafel Economie had voor deze avond op 20 september onze dorpsgenoot Paul Postma gevraagd een verhaal te houden over zijn vakgebied, neuromarketing. 

Na een loopbaan bij Wehkamp, waar hij o.a. betrokken was bij de ontwikkeling van de legendarische Jimmy, bij wie je dag en nacht je telefonische bestelling kwijt kon, begon hij eind jaren tachtig voor zichzelf als consultant. 

Inmiddels is die activiteit uitgegroeid tot een landelijk opererend adviesbureau met klanten in de profit- en non-profitsector, geeft hij les aan studenten en schrijft hij. Zijn meest recente boek is De Anatomie van de Verleiding waarin hij het thema van onze avond heeft uitgewerkt.
Met het begrip Neuromarketing brengt hij twee zaken bij elkaar: het menselijk brein, meer in het bijzonder de anatomie ervan, en de marketing, meer in het bijzonder het benutten van grote hoeveelheden gegevens, de bekende/beruchte Big Data. 

Aan de hand van aansprekende voorbeelden voerde Paul ons langs de evolutionaire ontwikkeling van de menselijke hersenen naar de verschillende tactieken die bedrijven toepassen om ons gedrag te beïnvloeden. Voortbouwend op het werk van Piet Vroon, een spraakmakend psycholoog met boeken als De tranen van de Krokodil, stond hij stil bij zaken als intuïtie, de eerste indruk, onderbuikgevoelens, black box, ervaring, feiten, verslaving.  Intrigerend en tegelijk verontrustend was daarbij dat wij als mensen onderling ook die tactieken hanteren om iets voor elkaar te krijgen of juist niet, variërend van het wel of niet opzeggen van een abonnement tot de keuze van een levenspartner. 

Blijkbaar is de mens in staat om iets wat hij rationeel niet zou moeten willen maar (onbewust) begeert, aan zichzelf, via een interne argumentatie binnen zijn brein, te verkopen; sterker nog hij is daartoe niet alleen in staat, het overkomt hem gewoon.
Voor een ademloos toeluisterend en geïnteresseerd publiek was het een boeiende avond.

Hans Tromp bedankte de spreker en overhandigde hem een fles wijn waarvan hij eigenlijk niet kon beargumenteren dat hij goed was, een kwestie van neuromarketing. 
De nazit met de spreker verliep geanimeerd.

Ontmoeting met de Tafel Economie

Vrijdagmiddag 5 oktober konden de leden van de tafel Economie kennis maken met de directievoorzitter van de Rabobank Noord Veluwe, de heer Gerard Kok.

Hij gaf een toelichting op de miljoenen nota 2019 aan een grote groep aanwezigen.
Met verve nam hij ons mee en spitste het toe op: 
Wat betekent het voor ons als dorp en dorpsbewoners?
Wat betekent het voor ons als Nederlanders?
Groeit ons besteedbaar inkomen en is dat bij iedereen het geval?
Klimaat en de doelstelling en heet van de naald het nieuws van die morgen.
" Unilever komt niet naar Rotterdam en wat nu."
Ook vertelde hij over de veranderingen in de bancaire wereld in de komende jaren.

Verder sloot zijn betoog aan op de lezing van Paul Postma door in te gaan op de macht van de grote verzamelaars van data, zoals Google , Apple, Amazon en Alibaba.
Zij kunnen ook machtige banken worden in de komende jaren.

Na afloop was er de bekende borrel met uitstekende hapjes voor de enthousiaste groep toehoorders.

Bedrijfsbezoek aan REMEHA 14-11-2018

Met 49 leden vertrokken we volgens het carpoolingprincipe (hoe economisch!) naar Remeha in Apeldoorn, dezelfde grond waar in 1935 het bedrijf als fiets-/metaalhandel zijn activiteiten startte. De groeispurt ontstond in de jaren’ 60 na de gasvondst bij Slochteren.

We werden welkom geheten door het hoofd HRM (personeelsmanagement), die later met 3 collega’s de rondleiding verzorgde in de assemblageafdeling.
De missie van Remeha is: “to be leading in smart thermal comfort solutions” en dat dit principe serieus wordt genomen blijkt uit het grote aantal van 70 medewerkers R&D op een totaal bestand van 700 medewerkers!
Na overname van 2 bedrijven is de BDR Thermea group gevormd, die met 7 competentiecenters actief is in Europa en met een omzet van 2 miljard 250.000 ketels per jaar levert in Europa, Rusland, de USA en China, waarbij dit laatste land enorme groeikansen, maar ook bedreigingen biedt (kopieerkunst!).
De BDR group is actief op 3 markten: particuliere, projectmatige nieuwbouw en - renovatie en tenslotte utiliteitsbouw, die 70% van het totaal beslaat.
Remeha is een Stichting, deels in handen van de medewerkers, waardoor stabiliteit en continuïteit zijn gewaarborgd en Apeldoorn geldt als het technische hart.
Concurrenten van Remeha in Nederland zijn: Intergas, Nefit (sedert vorig jaar problemen ontstaan bij de brander van een vorig type ketel) en Vaillant.

Bij de rondleiding in de (verrassend schone) assemblagehal viel op dat robotisering hier nauwelijks een rol speelt; in de drukke periode (september- april) werken hier 150 mensen, waarvan 100 uitzendkrachten aan de productie van de verschillende ketels.
Vanaf mei zijn er nog ca. 20 uitzendkrachten aan het werk.
10 jaar geleden was de Avanta populair, nu is dat de kleinere en meer efficiënte Tzerra ketel die in 20 minuten wordt gemaakt tegen 38 minuten voor de Avanta.
Opvallend was de inbouw van een plat expansievat in de ketel waar voorheen een los groter vat werd toegepast.

Na de rondleiding kregen we een indrukwekkende lezing van Marco Bijkerk, de R&D manager over de energiemarkt nu en de toekomst, waarbij gas nog steeds een hele schone brandstof is en met kern- en zonne-energie de beste oplossing lijkt voor de CO2 problematiek. Zo leerden we dat we gemiddeld 58 kWh per dag verbruiken en dat 14 zonnepanelen op een topdag 153 kWh produceren.
Op een vraag van een tafellid hoeveel water door 1 m3 gas wordt verwarmd kwam na enig rekenwerk het antwoord: 239 liter water met 30 graden C.
De BDR group richt zich vooral op de ontwikkeling van waterstof- en hybride ketels. Iedereen was onder de indruk van dit bijzondere bedrijf en ging met extra kennis huiswaarts!

Henk Timmer

Programma voor 2019

Inmiddels zijn de activiteiten en de datums definitief.

Op donderdag 10 januari geeft de heer August Elich een lezing over de globalisering van de economie en de limiet van de marktwerking. In deze lezing komen actuele thema’s aan de orde, zoals de handelswijze van Donald Trump, de komende Brexit en de effecten van migratie.

Donderdag 11 april is de eerder uitgestelde lezing van Edwin Lugt gepland.

De heer Lugt was voorzitter van de Go Ahead Eagels en nauw betrokken bij het wel en wee van die voetbalclub. In deze lezing gaat het niet over voetbal als sport maar over de bedrijfsmatige aspecten en de maatschappelijke effecten van een voetbalclub.

Dinsdag 13 augustus. Bedrijfsbezoek van 9:00 tot 18:00
Nadere informatie volgt.

 

Vrijdag 4 oktober hebben we onze Ontmoeting met de Tafel Economie.
Een reden om te komen is uiteraard het elkaar ontmoeten met drankjes en hapjes.
En als speciale spreker hebben we Jacco Eltingh bereid gevonden (samen met Paul Haarhuis wereldkampioen in het dubbelspel en o.a. winnaar van Wimbledon en momenteel Technisch Directeur bij de Tennisbond) om zijn ervaringen in de tenniswereld met ons te delen.

 

Vrijdag 22 november. Bedrijfsbezoek Reil Orgelbouw te Heerde

Nadere informatie volgt. 

 

Wij ontmoeten u graag op de komende bijeenkomsten.

 

Top